Gebruiksovereenkomst van het Nalatenschapsdossier
Inhoudsopgave
1 Reikwijdte van de overeenkomst, acceptatie en wijzigingen
1.1
Welke diensten vallen onder deze overeenkomst?
Deze overeenkomst geldt voor alle variaties van het nalatenschapsdossier, hierna te noemen “diensten”. Uw account bestaat uit de combinatie van uw gebruikersnaam, authenticatiecode en wachtwoord, hierna te noemen “account”. Met uw account krijgt u toegang tot de diensten. Het nalatenschapsdossier is een dienst van Het Nabestaandenportaal BV, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 73394815. Overal waar “het (nalatenschaps)dossier” staat wordt de dienstverlening van de besloten vennootschap Het Nabestaandenportaal bedoeld.
1.2
Waar moet ik me aan houden tijdens het gebruik van de diensten?
Het doel van de diensten is om een veilige online omgeving te bieden waar u uw gegevens en informatie kan opslaan, en waarvoor uw nabestaanden na uw overlijden leesrechten krijgen. Daarom verlangen we van u als gebruiker dat u geen inbreuk maakt op de rechten van derden, en niet moedwillig schade toebrengt aan personen of entiteiten. U mag de diensten bijvoorbeeld niet gebruiken om illegale bezittingen of content te bewaren en te delen. De diensten zijn bestemd voor natuurlijke personen van 16 jaar of ouder.
1.3
Personen met toegang
U beheert de toegang tot uw account en/of diensten zelf. U bent de enige persoon die gegevens kan registreren en wijzigen. U kunt in uw dossier personen aanwijzen om het dossier in te zien (leesrechten) na uw overlijden: dit zijn de “personen met toegang”. Het Nabestaandenportaal gaat er vanuit dat u deze personen informeert over deze registratie en dat deze personen er mee hebben ingestemd om in het dossier geregistreerd te staan als persoon met toegang. Wij informeren deze personen per mail over deze registratie. U bent zelf verantwoordelijk voor het actueel houden van de gegevens over deze personen met toegang.
Als wij na uw overlijden een melding van overlijden krijgen, dan geeft Het Nabestaandenportaal, na een positieve beoordeling van deze melding, de door uw aangewezen personen toegang (leesrechten) tot uw dossier. De melder van het overlijden is verplicht een akte van overlijden te uploaden, als bewijs van overlijden. Niet elke persoon kan zo’n akte opvragen bij de gemeente. Uw geregistreerde partner of echtgeno(o)t(e), ouders, grootouders, kinderen of kleinkinderen kunnen dit wel, net als erfgenamen. Het is daarom belangrijk dat een van de personen met toegang tot de hierboven genoemde groep behoort. Naast de akte van overlijden moet de melder zich identificeren. Dat hebben wij nodig om de melding te valideren. Identificatie kan met een geldig identiteitsbewijs, waarbij de zaken die we niet nodig hebben (burgerservicenummer, pasfoto en de cijfer-/nummerreeks onderaan het identiteitsbewijs) moeten worden afgeschermd.
1.4
Hoe aanvaard ik deze overeenkomst?
Het Nabestaandenportaal doet u een aanbieding door u in de gelegenheid te stellen een abonnement te nemen op de diensten, of door u een (gratis) account aan te bieden. U dient akkoord te gaan met de gebruiksvoorwaarden (deze gebruiksovereenkomst) en de privacyverklaring.
1.5
Mag Het Nabestaandenportaal deze bepalingen wijzigen nadat u ze heeft geaccepteerd?
Ja. Het Nabestaandenportaal zal de voorwaarden wijzigen als dat noodzakelijk is vanwege de geldende wetgeving, vanwege een advies of gerechtelijk bevel, wanneer dit technisch noodzakelijk is of wanneer dit noodzakelijk is om de werking van de diensten te waarborgen. Het Nabestaandenportaal zal u altijd tijdig (tenminste 30 dagen vooraf) op de hoogte stellen wanneer de voorwaarden wijzigen, bijvoorbeeld door u een e-mail te sturen of de nieuwe voorwaarden aan te bieden binnen de diensten. U heeft dan tenminste 30 dagen voordat de wijziging van kracht wordt, de gelegenheid de diensten op te zeggen. Wanneer u niet binnen 30 dagen opzegt, stemt u in met de wijziging van de overeenkomst.
2 Betalingen
2.1
Afboekingen
Wanneer u gekozen heeft voor de dienstverlening met een abonnement, dan stemt u ermee in de kosten te betalen wanneer deze in rekening worden gebracht. De prijs die voor de diensten wordt vermeld is inclusief BTW, tenzij anders vermeld.
2.2
Betalingen
Het Nabestaandenportaal stuurt u jaarlijks, ruim voor afloop van de abonnementsperiode, een verzoek tot betaling voor het komende jaar. Betaling kan alleen via iDeal.
2.3
Automatische verlenging
De diensten worden automatisch verlengd met een jaar, mits u zorgt voor betaling van de abonnementskosten voor afloop van de lopende abonnementsperiode. Het Nabestaandenportaal brengt de op dat moment geldende prijs voor de verlengingstermijn in rekening.
2.4
Online betalingsoverzicht
Het Nabestaandenportaal voorziet in een online betalingsoverzicht / factuur. Het is uw verantwoordelijkheid een exemplaar van het online overzicht af te drukken of op te slaan en dit te bewaren.
2.5
Prijswijzigingen
De diensten van Het Nabestaandenportaal worden op periodieke basis aangeboden, met een looptijd van één jaar. Het Nabestaandenportaal kan de prijs van de diensten verhogen, mits u ten minste 30 dagen voordat de wijziging van kracht wordt op de hoogte bent gesteld. U hebt de mogelijkheid de diensten op te zeggen voordat de prijs wordt doorgevoerd. Wanneer u op de hoogte wordt gesteld van een prijswijziging, zal Het Nabestaandenportaal u uitdrukkelijk laten weten wanneer de nieuwe prijs van kracht wordt. Nadat de looptijd is beëindigd, zal Het Nabestaandenportaal, vooropgesteld dat u de diensten niet naar aanleiding van de prijsinformatie heeft opgezegd, de nieuwe prijs in rekening brengen. Als u niet akkoord gaat met de prijswijziging, moet u de diensten opzeggen en uw gebruik ervan beëindigen voordat de nieuwe prijs van kracht wordt.
3 Uw account
3.1
Wat is een account?
Voor toegang tot de diensten heeft u een account nodig. Het account omvat de aanmeldgegevens, waarmee u zich bij ons aanmeldt en bepaalde gegevens ter verificatie van het account, zoals een e-mailadres en telefoonnummer. Uw account is strikt persoonlijk en niet overdraagbaar. U draagt de verantwoordelijkheid voor het geheimhouden van uw inloggegevens met uw bijbehorend wachtwoord.
4 Inhoud
4.1
Wie is eigenaar van de inhoud van het Nalatenschapsdossier?
U bent en blijft zelf eigenaar. De inhoud die u opslaat, zoals documenten, foto’s en tekst, blijft uw eigendom.
4.2
Wie heeft toegang tot mijn inhoud?
U beslist zelf wie u toegang geeft tot uw dossier, nadat u bent overleden. Met het aanwijzen van deze personen, stemt u er uitdrukkelijk mee in dat deze personen de inhoud mogen gebruiken, reproduceren, distribueren, weergeven, verzenden en/of opslaan.
U verklaart en staat er voor in dat u voor de duur van deze overeenkomst in het bezit bent (en zult zijn) van alle benodigde rechten met betrekking tot uw inhoud, en dat het gebruik van uw inhoud geen wetten of rechten van derden schendt.
Het Nabestaandenportaal heeft toegang tot de onderdelen “persoonlijke gegevens” en “personen met toegang”. Zie hiervoor verder 4.3.
4.3
Wat doet Het Nabestaandenportaal met uw inhoud?
Het Nabestaandenportaal slaat uw dossier voor u op. Uw Nalatenschapsdossier wordt versleuteld en is onleesbaar voor anderen waarmee u uw inhoud niet deelt.
Het Nabestaandenportaal heeft voor het uitvoeren van de overeenkomst toegang tot de onderdelen “persoonlijke gegevens” en “personen met toegang”. Het Nabestaandenportaal heeft op geen enkele wijze toegang tot de overige inhoud, dat is door de versleuteling van gegevens onmogelijk.
Bij het verwerken en opslaan van inhoud neemt het Nabestaandenportaal maatregelen om uw privacy te beschermen.
5 Beëindiging van diensten
5.1
Wanneer eindigt de overeenkomst?
U zegt de overeenkomst zelf op
U kunt de overeenkomst zelf opzeggen. De overeenkomst eindigt aan het einde van de abonnementsperiode (bij een betaald abonnement) of op ieder gewenst moment (bij een kosteloos account). Als u 1 maand voor het einde van de abonnementsperiode opzegt, dan wordt het abonnement niet verlengd en worden geen kosten meer in rekening gebracht.
Het Nabestaandenportaal zegt de overeenkomst op
Het Nabestaandenportaal kan de overeenkomst beëindigen indien u zich niet houdt aan de overeenkomst (waaronder door niet te betalen).
Einde van de overeenkomst na melding van overlijden
In geval van overlijden eindigt de overeenkomst tussen u en Het Nabestaandenportaal een jaar nadat de melding van uw overlijden is ontvangen.
5.2
Hoe kunt u het abonnement opzeggen?
U kunt opzeggen door in te loggen in uw account en het proces voor het sluiten van het account uit te voeren. Daarmee kunt u zelf uw nalatenschapsdossier deactiveren. Ook kunt u via een e-mail aangeven geen gebruik meer te willen maken van de diensten van Het Nabestaandenportaal.
5.3
Wat gebeurt er als mijn abonnement wordt opgezegd of beëindigd?
Als uw abonnement wordt opgezegd of beëindigd, eindigt uw recht tot het gebruik van de dienstverlening.
U zegt zelf de overeenkomst op
U heeft na het einde van de overeenkomst geen mutatierechten meer. Wij bewaren de inhoud van uw dossier nog 1 maand na het einde van de overeenkomst, om u de mogelijkheid te geven uw inhoud te downloaden en te hergebruiken. In die maand heeft u nog toegang (leesrechten) tot uw account en kunt u eventueel uw account alsnog verlengen.
Het Nabestaandenportaal beëindigt de overeenkomst
Als Het Nabestaandenportaal de overeenkomst beëindigt omdat u niet heeft opgezegd maar ook niet betaald, heeft u na het einde van de abonnementsperiode nog wel toegang tot uw account, maar u kunt uw gegevens niet meer wijzigen. We houden rekening met de mogelijke situatie dat niet betaald is vanwege overlijden. In die situatie geven we de nabestaanden nog een jaar de tijd om zich te melden bij Het Nabestaandenportaal.
In overige situaties waarin Het Nabestaandenportaal de overeenkomst beëindigt omdat u zich niet aan de overeenkomst houdt, eindigt de toegang tot uw account direct na afloop van het einde van de overeenkomst. Dit kan het geval zijn bij misbruik van de online diensten of de website. De gegevens worden 1 maand na het einde van de overeenkomst verwijderd.
Einde van de overeenkomst na melding van overlijden
Als Het Nabestaandenportaal een melding van uw overlijden heeft ontvangen en heeft vastgesteld dat de melding correct is, wordt het abonnement beëindigd en vervalt de betalingsverplichting. Uw nabestaanden met leesrechten hebben dan nog een jaar de tijd uw nalatenschapsdossier te verwerken. Een jaar na de melding van uw overlijden zullen wij uw account en de inhoud van uw dossier verwijderen.
6 Storingen in de dienstverlening, back-up en continuïteit
6.1
Storingen
Het Nabestaandenportaal streeft ernaar de diensten altijd in bedrijf te hebben. Elke online dienst heeft wel eens een storing of een geplande onderbreking vanwege onderhoud. Het kan voorkomen dat u gedurende enige tijd uw diensten niet kan bereiken. Het Nabestaandenportaal doet het uiterst haalbare om de beschikbaarheid van de diensten zo groot mogelijk te laten zijn of te herstellen.
6.2
Back-ups en continuïteit
Van alle inhoud die u opslaat in uw nalatenschapsdossier worden back-ups gemaakt. Het Nabestaandenportaal is verantwoordelijk voor het beheer van een volledige back-up. Het Nabestaandenportaal heeft tot doel de continuïteit van de diensten te waarborgen. Wanneer de dienstverlening van Het Nabestaandenportaal staakt, is het de taak van onze organisatie een passende oplossing te zoeken voor alle betrokken partijen.
7 Garanties
7.1
Beschikbaarheid en werking
U hebt recht op alle garanties, waarin door het recht wordt voorzien. Het Nabestaandenportaal levert de diensten in de huidige staat, met alle aanwezige fouten, zoals deze beschikbaar zijn. Het Nabestaandenportaal garandeert niet dat de werking van de online diensten op elk moment en in elke situatie correct of actueel is. U erkent dat online diensten niet vrij zijn van fouten en gedurende periodes de diensten niet beschikbaar kunnen zijn. Het Nabestaandenportaal garandeert niet dat de diensten ononderbroken, actueel of vrij van fouten zijn. Het Nabestaandenportaal en door haar gecontracteerde vertrouwde derde partijen geven geen aanvullende garanties.
8 Beperking van aansprakelijkheid
8.1
Aansprakelijkheid voor inhoud
Het Nabestaandenportaal en door haar gecontracteerde vertrouwde derde partijen, zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van informatie / gegevens die door u wordt opgeslagen.
8.2
Tekortkomingen
Het Nabestaandenportaal sluit iedere aansprakelijkheid uit die voortvloeit uit of verband houdt met enige tekortkoming in de nakoming van deze overeenkomst waaronder de onmogelijkheid tot het gebruik van de diensten of die voortvloeit uit enig onrechtmatig handelen.
8.3
Nabestaanden / personen met toegang
Het is de taak van de door u aangewezen nabestaanden om toegang te krijgen tot uw account en/of gegevens wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld na melding van uw overlijden. De nabestaande(n) zal / zullen deze taak zorgvuldig uitvoeren. Het is uw taak om uw nabestaanden hierover te informeren.
De door u gekozen en geïnformeerde nabestaanden worden door Het Nabestaandenportaal geïnformeerd over de leesrechten. Na uw overlijden zal Het Nabestaandenportaal hen opnieuw informeren en voorzien van leesrechten.
8.4
Schade
Het Nabestaandenportaal is niet aansprakelijk voor eventuele geleden schade als gevolg van diefstal van gegevens. Diefstal van de in het nalatenschapsdossier opgeslagen inhoud, verlies aan goodwill, al dan niet toekomstige omzet of winst, vorderingen van derden vanwege andere dan directe schade, uren van medewerkers en dergelijke komen niet voor vergoeding in aanmerking.
8.5
Reeks van gebeurtenissen
Een reeks van met elkaar samenhangende gebeurtenissen wordt gezien als één gebeurtenis.
8.6
Websites van derden
U hebt mogelijk via de diensten toegang tot websites of diensten van derden die niet worden beheerd of gepubliceerd door Het Nabestaandenportaal. Het Nabestaandenportaal is niet verantwoordelijk voor websites, diensten of inhoud van derden. Het kan zijn dat derden, waaronder gecontracteerde vertrouwde derde partijen of wederverkopers informatie verschaffen over diensten van Het Nalatenschapsdossier. Het Nabestaandenportaal kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor de correctheid en actualiteit van de informatie op websites van derden.
9 Interpretatie en toepasselijk recht
9.1
Interpretatie van de overeenkomst
Dit is de volledige overeenkomst tussen u en Het Nabestaandenportaal voor het gebruik van de diensten. Deze overeenkomst vervangt alle eventuele eerdere overeenkomsten tussen u en Het Nabestaandenportaal met betrekking tot het gebruik van diensten. De tussenkopjes in deze overeenkomst zijn slechts ter referentie en hebben geen wettelijk effect. Alle onderdelen van deze overeenkomst zijn van toepassing voor zover maximaal is toegestaan op grond van toepasselijk recht. Als een rechtbank bepaalt dat Het Nabestaandenportaal een deel van deze overeenkomst zoals geformuleerd, niet kan afdwingen, kan Het Nabestaandenportaal deze bepalingen vervangen door gelijksoortige bepalingen voor zover deze afdwingbaar zijn op grond van toepasselijk recht. De rest van deze overeenkomst wordt echter niet gewijzigd.
9.2
Toepasselijk recht
Op de overeenkomst is Nederlands recht van toepassing. Alle eventuele geschillen worden voorgelegd aan de daartoe bevoegde rechter te Amsterdam, tenzij Het Nabestaandenportaal aan een andere bevoegde rechter de voorkeur geeft.