Lees hier de veelgestelde vragen
Hoe weet ik dat ik leesrechten heb?
Als je leesrechten hebt op het nalatenschapsdossier van een overledene, dan heb je daar bericht over gekregen op het moment dat de leesrechten jou zijn toegekend.
Je kan jouw leesrechten pas activeren als de eigenaar van het dossier is overleden. Op www.mijndossiervoorjou.nl kan je het formulier Melding van Overlijden invullen. Daarvoor heb je een akte van overlijden nodig. Wellicht is deze akte al door een andere nabestaande ingediend. In dat geval hoef je niets te doen: je ontvangt – op het bij ons bekende e-mailadres – een mail met instructie hoe je je leesrechten kunt activeren.
Krijgt alleen de juiste persoon leesrechten?
Leesrechten worden vrijgegeven op basis van een gevalideerde akte van overlijden. De nabestaanden of vertrouwensrelaties aan wie de eigenaar leesrechten heeft toegekend, krijgen – nadat we de akte gevalideerd hebben – een e-mail met instructie hoe zij hun leesrechten kunnen activeren. Wij gebruiken het e-mailadres en mobiele telefoonnummer dat geregistreerd staat in het betreffende nalatenschapsdossier. Zo weten we zeker dat de bevoegde persoon de leesrechten benut.
Heb je als professional te maken met de afhandeling van nalatenschappen? Lees meer op onze pagina voor professionals.
Hoe veilig zijn de gegevens van mijn cliƫnt?
Alle gegevens die worden vastgelegd in het dossier zijn privé en worden versleuteld opgeslagen op basis van de meest moderne encryptiemethoden. Niemand anders dan de eigenaar van het dossier heeft toegang tot de inhoud van het dossier, ook wij als dienstverlener niet. Het nalatenschapsdossier houdt een versleuteld logbestand bij. Dit is belangrijk voor het geval dat de datum van vastlegging relevant wordt, bijvoorbeeld bij een situatie van wilsonbekwaamheid.
Heb je als professional te maken met de afhandeling van nalatenschappen? Lees meer op onze pagina voor professionals.
Waarom is het nalatenschapsdossier voor mij als professional interessant?
Als jouw cliënt een nalatenschapdossier heeft, heeft hij/zij al veel belangrijke zaken verzameld. Je hebt dan direct een totaalbeeld van de voorzieningen, rechten en verplichtingen die jouw client is aangegaan. Je hoeft hier niet meer naar te zoeken; je kunt sneller overgaan tot het adviseren van de nabestaanden van jouw cliënt.
Heb je als professional te maken met de afhandeling van nalatenschappen? Lees meer op onze pagina voor professionals.
Hoe kan ik een nalatenschapsdossier aanmaken?
Klik op de button ‘account maken’. Je komt dan op een aanmeldformulier, waar je meteen kan kiezen voor het vaste abonnement of eerst voor de proefversie. Het is een optie eerst te kiezen voor de proefversie, zodat je zonder verdere verplichting kunt zien hoe het werkt en kunt bepalen of de functionaliteit voldoet aan jouw behoefte. Het proefabonnement kun je laten verlopen of binnen 8 weken omzetten naar een vast abonnement. Een vast abonnement kun je jaarlijks beëindigen of verlengen. Voor beide versies geldt dezelfde inschrijfprocedure, waarbij je jouw NAW en contactgegevens aan ons opgeeft. Als je meteen voor een vast abonnement kiest, kan je aan het eind van de inschrijfprocedure direct betalen met iDeal. Jaarlijks wordt je automatisch gevraagd of je jouw abonnement wilt verlengen of beëindigen. Als je kiest voor beëindigen kun je zelf een pdf print maken van jouw volledige dossier.
Wanneer krijgen mijn nabestaanden een mail dat ik ze leesrechten toe wil kennen?
Wanneer je een nalatenschapsdossier invult, dan worden de nabestaanden (en andere relevante relaties) die jij leesrechten wilt toekennen geïnformeerd. Deze mensen krijgen een mail dat jij een nalatenschapsdossier hebt aangemaakt en dat jij hen graag leesrechten toe wilt kennen.
Hoe kom ik als nabestaande aan een akte van overlijden?
De akte van overlijden wordt verstrekt door de gemeente waar de persoon is overleden. Dit gebeurt nadat de huisarts (of een andere betrokken instelling die bevoegd is om het overlijden vast te stellen) het overlijden heeft gemeld. De akte wordt vervolgens meestal via de uitvaartverzorger verstrekt aan de nabestaande die opdracht heeft gegeven aan de uitvaartverzorger.
Wat gebeurt er met mijn gegevens als alle nabestaanden met leesrechten gelijktijdig met mij zijn overleden?
Als je bent overleden en niemand doet een ‘Melding van Overlijden’ op www.mijndossiervoorjou.nl, dan weten wij als dienstverlener niet dat jij bent overleden. Wij merken dan (binnen een jaar) dat jouw abonnementsgeld niet meer wordt betaald en daarmee jouw abonnement niet wordt verlengd. Als je langer dan 3 maanden na afloop van een abonnementsjaar niet hebt betaald, sturen we een bericht naar het e-mailadres dat bij ons geregistreerd staat. Als daar geen reactie op volgt, dan worden jouw gegevens nog één jaar bewaard. In deze periode kan een nabestaande met een verklaring van erfrecht zich nog melden.
Nabestaanden met een verklaring van erfrecht kunnen, door jouw overlijden te melden, alsnog leesrechten aanvragen op jouw dossier. Deze leesrechten worden alleen toegekend als er geen leesrechten zijn geactiveerd door nabestaanden met leesrechten. Worden er binnen een jaar geen leesrechten aangevraagd, dan vernietigen wij jouw dossier.
Hoe veilig zijn mijn gegevens?
Alle gegevens die jij vastlegt in jouw dossier zijn privé en worden versleuteld opgeslagen op basis van de meest moderne encryptiemethoden. Niemand anders dan jij heeft toegang tot de inhoud van jouw dossier, ook wij als dienstverlener niet. Wij kunnen, met uitzondering van een aantal algemene en noodzakelijke administratieve gegevens, op geen enkele wijze zien wat jij vastlegt.
Derde partijen kunnen in geen geval jouw dossier raadplegen, ook niet als een wettelijk beroep wordt gedaan op het beschikbaar stellen van jouw gegevens. De beveiligingsmethode die wordt toegepast voor jouw nalatenschapsdossier is gebaseerd op de faciliteiten van Amazon EC2.
Hoe verhoudt het nalatenschapsdossier zich tot mijn testament?
Een nalatenschapsdossier is geen testament. Het is een vastlegging van informatie, wensen en eventuele instructies die de overledene wil delen met zijn of haar nabestaanden. Onderwerpen zijn de inhoud van zijn of haar nalatenschap en inkomens- en vermogenspositie. Wel kan, binnen de kaders van het erfrecht en een eventueel testament, worden aangegeven of er onderdelen zijn in de nalatenschap die specifiek bedoeld zijn voor een bepaalde nabestaande. In die zin is een deel van het dossier te vergelijken met een codicil (een handgeschreven document, voorzien van datum en handtekening, waarin je naast je uitvaartwensen aan kunt geven wat van jouw nalatenschap bedoeld is voor welke nabestaande).
Hoe lang blijven leesrechten geldig?
Een jaar na de melding van jouw overlijden vervallen alle leesrechten, dan wordt jouw dossier automatisch vernietigd. De enige gegevens die bewaard worden zijn de factuur- en betaalgegevens aan onze dienstverlening.
Welke gegevens zijn zichtbaar voor de medewerkers van het nabestaandendossier?
Wij zien, als dienstverlener, alleen de onderstaande gegevens met de daaraan gerelateerde gebruiksdoelen:
- Jouw persoonlijke NAW, bedrijfsgegevens en contactgegevens. Deze gegevens hebben we nodig om de factuur op te stellen voor de jaarlijkse abonnementsvergoeding.
- De NAW en contactgegevens van nabestaanden met leesrechten. Deze gegevens zijn noodzakelijk om de identiteit vast te kunnen stellen van nabestaanden die hulp nodig hebben bij het activeren van hun leesrechten. Voor het overige zien wij niets van wat jij vastlegt, ook niet na jouw overlijden.
Wie kan mijn gegevens inzien?
Tijdens jouw leven kan niemand jouw gegevens inzien. De toegang tot jouw dossier is beveiligd met een gebruikersnaam en wachtwoord, en met een extra toegangscode. Deze code ontvang je op jouw mobiele telefoon als onderdeel van de inlogprocedure. Deze extra code heb je ook nodig als je aanpassingen of aanvullingen in jouw dossier op wilt slaan.
Wanneer kunnen mensen met leesrechten mijn dossier inzien?
Nabestaanden met leesrechten kunnen jouw dossier alleen inzien nadat je bent overleden. Leesrechten worden alleen beschikbaar gesteld aan nabestaanden of vertrouwensrelaties die jij leesrechten hebt toegekend. Naar aanleiding van een Melding van Overlijden die één van jouw nabestaanden op www.mijndossiervoorjou.nl doet, worden alle nabestaanden aan wie je leesrechten hebt toegekend automatisch geïnformeerd. Dit gebeurt op basis van de contactgegevens die je in jouw nalatenschapsdossier hebt vastgelegd. Op basis van deze informatie kunnen zij hun leesrechten activeren. Daarmee krijgen zij inzage in jouw dossier en kunnen zij informatie uit jouw dossier als PDF downloaden en naar eigen inzicht delen met andere betrokkenen bij de afwikkeling van jouw nalatenschap.